"Maka bertasbihlah dengan memuji Tuhanmu dan jadilah engkau diantara orang yang bersujud yakni solat.Dan sembahlah Tuhanmu sampai yakin (ajal) datang kepadamu." Al-Hijr : 98-99

Monday, June 29, 2015

Kementerian Wakaf Mesir telah mengeluarkan arahan mengharamkan semua kitab ulama aliran Salafi Wahabi dan ulama aliran Ikhwan beredar di masjid seluruh Mesir.

Antara senarai yang diharamkan ialah semua kitab:

1. Sheikh Muhammad Ibn Abdul Wahhab
2. Imam Ibn Taimiyyah
3. Sheikh Ibn Baz
4. Sheikh Ibn Utsaimin
5. Sheikh Abu Ishaq al-Huweini
6. Sheikh Mohamed Hussein Yaqub
7. Sheikh Mohammed Hassan

Sebelum ittu pihak kementerian telah merampas lebih 700 cd ceramah di selurah masjid Kaherah, Iskandariah dan Giza. Antara yang dirampas ialah semua cd ceramah Sheikh Wagdi al-Ghoneim, Sheikh Yusuf al-Qaradawi, Sheikh Muhammad al-Maqsood, Yasser al-Burhami, Sheikh Abu Ishaq al-Huweini, Sheikh Mohamed Hussein Yaqub dan Sheikh Mohammed Hassan.

Dan pihak kementerian akan melebarkan operasi pembanterasan kitab dan cd ceramah ulama yang masuk dalam list senarai hitam ke seluruh Mesir.

Ini bukan atas sikap anti Wahabi tetapi lebih kepada tindakan politik. Ini tindakan yang biasa bilamana sesebuah kerajaan zalim nak pastikan mereka terus berkuasa mereka akan gam kebenaran. Malangnya ulama yang mengaku sufi tapi hati penuh zulmat menyokong tindakan pemerintah.

Kalau anti wahabi pun saya tidak setuju kerana ilmu tidak boleh ditutup dengan pengharaman. Biarkan ia berhujah sendiri dengan jalan ilmu jua. 

Kementerian Wakaf Mesir telah mengeluarkan arahan mengharamkan semua kitab ulama aliran Salafi Wahabi dan ulama aliran Ikhwan beredar di masjid seluruh Mesir.

Antara senarai yang diharamkan ialah semua kitab:

1. Sheikh Muhammad Ibn Abdul Wahhab
2. Imam Ibn Taimiyyah
3. Sheikh Ibn Baz
4. Sheikh Ibn Utsaimin
5. Sheikh Abu Ishaq al-Huweini
6. Sheikh Mohamed Hussein Yaqub
7. Sheikh Mohammed Hassan

Sebelum ittu pihak kementerian telah merampas lebih 700 cd ceramah di selurah masjid Kaherah, Iskandariah dan Giza. Antara yang dirampas ialah semua cd ceramah Sheikh Wagdi al-Ghoneim, Sheikh Yusuf al-Qaradawi, Sheikh Muhammad al-Maqsood, Yasser al-Burhami, Sheikh Abu Ishaq al-Huweini, Sheikh Mohamed Hussein Yaqub dan Sheikh Mohammed Hassan.

Dan pihak kementerian akan melebarkan operasi pembanterasan kitab dan cd ceramah ulama yang masuk dalam list senarai hitam ke seluruh Mesir.

Ini bukan atas sikap anti Wahabi tetapi lebih kepada tindakan politik. Ini tindakan yang biasa bilamana sesebuah kerajaan zalim nak pastikan mereka terus berkuasa mereka akan gam kebenaran. Malangnya ulama yang mengaku sufi tapi hati penuh zulmat menyokong tindakan pemerintah.

Kalau anti wahabi pun saya tidak setuju kerana ilmu tidak boleh ditutup dengan pengharaman. Biarkan ia berhujah sendiri dengan jalan ilmu jua. 

Tuesday, June 23, 2015


Inilah keadaan di dalam penjara Mesir. Rakaman menunjukkan tahanan sedang solat tarawih. Menurut cerita gambar diambil melalui polis setelah diberi upah (rasuah).


Inilah keadaan di dalam penjara Mesir. Rakaman menunjukkan tahanan sedang solat tarawih. Menurut cerita gambar diambil melalui polis setelah diberi upah (rasuah).

Sunday, June 21, 2015


Rancangan menarik dibawakan oleh Al-Erth TV sepanjang Ramadan tahun ini. Alerth ni boleh tengok melalui tenet,


Rancangan menarik dibawakan oleh Al-Erth TV sepanjang Ramadan tahun ini. Alerth ni boleh tengok melalui tenet,


Daurah I'jaz Quran disampaikan oleh Sheikh Dr. Soleh bin Abdul Qawi as-Sanabani (د.صالح بن عبد القوي السنباني). Mantan Profesor dan Ketua Jabatan Mukjizatul Quran daripada Universiti al-Iman, Sana’a, Yaman. Dari 5-24 Ramadan 1436 di Hotel Ridel.

Geng Hadramaut mesti jenggi dengar nama Sana’a. Inipun antara masalah umat Islam. Geng Hadramaut tak ngam dengan Geng Sana’a. Geng Sana’a pula tuduh Geng Hadramaut macai kerajaan Ali Abdullah Soleh. Sekarang Ali Abdullah Soleh masuk belah Syiah Houti, dulu sokong Raja Abdullah Saudi.


Daurah I'jaz Quran disampaikan oleh Sheikh Dr. Soleh bin Abdul Qawi as-Sanabani (د.صالح بن عبد القوي السنباني). Mantan Profesor dan Ketua Jabatan Mukjizatul Quran daripada Universiti al-Iman, Sana’a, Yaman. Dari 5-24 Ramadan 1436 di Hotel Ridel.

Geng Hadramaut mesti jenggi dengar nama Sana’a. Inipun antara masalah umat Islam. Geng Hadramaut tak ngam dengan Geng Sana’a. Geng Sana’a pula tuduh Geng Hadramaut macai kerajaan Ali Abdullah Soleh. Sekarang Ali Abdullah Soleh masuk belah Syiah Houti, dulu sokong Raja Abdullah Saudi.

Thursday, June 18, 2015

Seorang beraliran salafi wahabi mengeluar fatwa: Aku tak mahu pergi solat tarawih di masjid Malaysia kerana selepas solat ada selawat, semua takde zaman Nabi, bidaah.

Saudara seumat, beberapa tahun lepas ada imam jemputan dari Saudi datang ke Terengganu. Selepas salam, beliau memberi laluan bilal membaca selawat dan kemudian imam membaca doa.

Yang pior salafi wahabi pun boleh tasamuh, bagaimana dengan yang lain? Itulah kadang-kadang orang kita lebih syadid dalam sesuatu berbanding puak asal sendiri.

Sama kes dengan seorang ustaz kononnya akulah salafi, ditaklif menjadi imam solat. Selepas solat beliau terus membelek-belek handphonenya beberapa ketika. Murid-murid dibelakang dah terpinga-pinga. Kemudian ustaz ini terus bangun solat sunat. Barangkali ini sunnah yang ingin diajar kepada murid-murid sekolah.

Teringat sheikh dari yaman, seorang muhaddith, hafaz sahih Tarmizi memberi fatwanya berkenan apa saya tak berapa ingat. Akan tetapi orang melayu kita ni yang hafaz berapa kerat hadith masih mengomel dibelakang sheikh kerana tak setuju pandangannya. 

Seorang beraliran salafi wahabi mengeluar fatwa: Aku tak mahu pergi solat tarawih di masjid Malaysia kerana selepas solat ada selawat, semua takde zaman Nabi, bidaah.

Saudara seumat, beberapa tahun lepas ada imam jemputan dari Saudi datang ke Terengganu. Selepas salam, beliau memberi laluan bilal membaca selawat dan kemudian imam membaca doa.

Yang pior salafi wahabi pun boleh tasamuh, bagaimana dengan yang lain? Itulah kadang-kadang orang kita lebih syadid dalam sesuatu berbanding puak asal sendiri.

Sama kes dengan seorang ustaz kononnya akulah salafi, ditaklif menjadi imam solat. Selepas solat beliau terus membelek-belek handphonenya beberapa ketika. Murid-murid dibelakang dah terpinga-pinga. Kemudian ustaz ini terus bangun solat sunat. Barangkali ini sunnah yang ingin diajar kepada murid-murid sekolah.

Teringat sheikh dari yaman, seorang muhaddith, hafaz sahih Tarmizi memberi fatwanya berkenan apa saya tak berapa ingat. Akan tetapi orang melayu kita ni yang hafaz berapa kerat hadith masih mengomel dibelakang sheikh kerana tak setuju pandangannya. 

Monday, June 15, 2015

Plat kereta ini dijual dengan harga 15 ribu riyal Saudi. Boleh hubungi no tel 0555553261

Masih rendah dibanding dengan harga di Malaysia. Orang Malaysia lebih gila membeli nombor plat.



Plat kereta ini dijual dengan harga 15 ribu riyal Saudi. Boleh hubungi no tel 0555553261

Masih rendah dibanding dengan harga di Malaysia. Orang Malaysia lebih gila membeli nombor plat.



Thursday, June 4, 2015


Ertinya: Patutkah manusia yang demikian keadaannya (terpedaya dengan kekuasaan yang ada padanya dan) menyangka bahawa tidak ada sesiapapun yang dapat mengatasi kekuasaannya (dan menyeksakannya)?
[Surah al-Balad: 5]


Ertinya: Dan berlaku sombong takburlah Firaun dan tenteranya di negeri itu dengan tiada alasan yang benar, dan mereka menyangka bahawa mereka tidak akan dikembalikan kepada Kami.

[Surah al-Qasas: 39]


Ertinya: Patutkah manusia yang demikian keadaannya (terpedaya dengan kekuasaan yang ada padanya dan) menyangka bahawa tidak ada sesiapapun yang dapat mengatasi kekuasaannya (dan menyeksakannya)?
[Surah al-Balad: 5]


Ertinya: Dan berlaku sombong takburlah Firaun dan tenteranya di negeri itu dengan tiada alasan yang benar, dan mereka menyangka bahawa mereka tidak akan dikembalikan kepada Kami.

[Surah al-Qasas: 39]