"Maka bertasbihlah dengan memuji Tuhanmu dan jadilah engkau diantara orang yang bersujud yakni solat.Dan sembahlah Tuhanmu sampai yakin (ajal) datang kepadamu." Al-Hijr : 98-99

Tuesday, February 2, 2016


Pencerahan oleh Habib Ali al-Hamid berkaitan isu Habib syiah.


Pencerahan oleh Habib Ali al-Hamid berkaitan isu Habib syiah.

Thursday, December 24, 2015

Dipenjara kerana miliki kapak? Penjara sampai 5 tahun? Ape ke bala Malaysia nih. Tok Hakim pun takdekah peruntukkan undang-undang lain yang lebih ringan daripada penjara 5 tahun.

Saya percaya jikalau Saudara yang kena hukum ni mendapat peguam handal, saya agak beliau boleh dibebaskan.

Untuk orang luar... Inilah Malaysia kalau nak kenal hehehe...

Dipenjara kerana miliki kapak? Penjara sampai 5 tahun? Ape ke bala Malaysia nih. Tok Hakim pun takdekah peruntukkan undang-undang lain yang lebih ringan daripada penjara 5 tahun.

Saya percaya jikalau Saudara yang kena hukum ni mendapat peguam handal, saya agak beliau boleh dibebaskan.

Untuk orang luar... Inilah Malaysia kalau nak kenal hehehe...

Tuesday, December 15, 2015

“Aku tak dapat gi berubatlah kita batal buat malam lain”, ujar sahabat seperguruan. Malam berganti siang dah sebulan lebih masih belum ada tanda.

Inilah antara penyakit perawat aka bomoh sambilan. Kerana sambil sambil lalu jer. Dahulu sebelum belajar mengobat orang bukan main berikrar, “Aku belajar ni nak tolong orang sakit”. Setelah khatam belajar bersemangat lagi. Lepas setahun dua mulalah malas.

Bila pesakit telefon, “Ustaz boleh tolong mari rumah tak? Rumah saya ada masalah bla bla bla”.
“Oh maaf, saya ada kerja malam ini, malam esok pun full, minggu depanlah yer”, jawab perawat sambilan.

Rupanya malam ini saya ada janji dengan kawan-kawan main futsal, malam esok nak ke Ikea bos, bini ajak tengok perabot baru.

Jadi sekarang mana janji ikrar dahulu sebelum belajar? Bab sembang jangan main beb, sembang mesti kencang. Kasihanilah orang yang memerlukan bantuan kita. Jadi timbang-timbanglah sebelum menolak permintaan orang.

Tu tak masuk bab kondem bomoh lain lagi. Mengubat orang pun satu dua, sedap gamok tuduh orang itu ini pakai jin. Kalau baru berguru satu orang jangan cepat-cepat menuduh orang berguru sepuluh orang.

“Aku tak dapat gi berubatlah kita batal buat malam lain”, ujar sahabat seperguruan. Malam berganti siang dah sebulan lebih masih belum ada tanda.

Inilah antara penyakit perawat aka bomoh sambilan. Kerana sambil sambil lalu jer. Dahulu sebelum belajar mengobat orang bukan main berikrar, “Aku belajar ni nak tolong orang sakit”. Setelah khatam belajar bersemangat lagi. Lepas setahun dua mulalah malas.

Bila pesakit telefon, “Ustaz boleh tolong mari rumah tak? Rumah saya ada masalah bla bla bla”.
“Oh maaf, saya ada kerja malam ini, malam esok pun full, minggu depanlah yer”, jawab perawat sambilan.

Rupanya malam ini saya ada janji dengan kawan-kawan main futsal, malam esok nak ke Ikea bos, bini ajak tengok perabot baru.

Jadi sekarang mana janji ikrar dahulu sebelum belajar? Bab sembang jangan main beb, sembang mesti kencang. Kasihanilah orang yang memerlukan bantuan kita. Jadi timbang-timbanglah sebelum menolak permintaan orang.

Tu tak masuk bab kondem bomoh lain lagi. Mengubat orang pun satu dua, sedap gamok tuduh orang itu ini pakai jin. Kalau baru berguru satu orang jangan cepat-cepat menuduh orang berguru sepuluh orang.

Monday, December 14, 2015

Mata saya tertengok banner di hentian traffic light, Ustaz Mat Isa bin Deraman atau digelar Tokku Pasir Gudang akan memberi kuliah di Masjid Ladang.

Hem, alhamdulillah itu sudah bagus.

Dulu-dulu payah ustaz pro pembangkang nak masuk masjid kerajaan. Yang ada pun kene buang, inikan pula nak masuk yang baru.

Tapi sekarang ada pembaikan. Begitulah hendaknya kita nak. Demi Islam janganlah berkira sangat partai politik apa anutan ustaz yang mengajar.

Teringat guru saya, Ust Halias kene stop mengajar di masjid bawah pentadbiran kerajaan hanya kerana ada jawatan dalam PAS. Selepas itu kene tamat kontrak mengajar di sebuah sekolah. Dia... hanya berserah pada Allah SWT. Dan saya menghormatinya kerana kesabarannya!

Ustaz Mat Isa ialah antara ustaz yang selalu saya rujuk kuliahnya dalam youtube. Adiknya Sufian adalah sahabat lama saya. Nama Mat Isa sudah lama meniti dibibir geng ustaz zaman saya belajar dahulu. Bila adiknya Sufian berceramah, orang akan cakap, "Tu mu dok dengar abang dia lagi ceramah lagi gegor". Abangnya ialah Ustaz Mat Isa.

Allahu Akbar cepat masa berlalu. Dulu ke hulu ke hilir gendong kitab talaqi dengan sheikh. Sekarang mereka ini pula menjadi guru. Dan saya akan mengikuti mereka dari belakang sebagai murid.

Mata saya tertengok banner di hentian traffic light, Ustaz Mat Isa bin Deraman atau digelar Tokku Pasir Gudang akan memberi kuliah di Masjid Ladang.

Hem, alhamdulillah itu sudah bagus.

Dulu-dulu payah ustaz pro pembangkang nak masuk masjid kerajaan. Yang ada pun kene buang, inikan pula nak masuk yang baru.

Tapi sekarang ada pembaikan. Begitulah hendaknya kita nak. Demi Islam janganlah berkira sangat partai politik apa anutan ustaz yang mengajar.

Teringat guru saya, Ust Halias kene stop mengajar di masjid bawah pentadbiran kerajaan hanya kerana ada jawatan dalam PAS. Selepas itu kene tamat kontrak mengajar di sebuah sekolah. Dia... hanya berserah pada Allah SWT. Dan saya menghormatinya kerana kesabarannya!

Ustaz Mat Isa ialah antara ustaz yang selalu saya rujuk kuliahnya dalam youtube. Adiknya Sufian adalah sahabat lama saya. Nama Mat Isa sudah lama meniti dibibir geng ustaz zaman saya belajar dahulu. Bila adiknya Sufian berceramah, orang akan cakap, "Tu mu dok dengar abang dia lagi ceramah lagi gegor". Abangnya ialah Ustaz Mat Isa.

Allahu Akbar cepat masa berlalu. Dulu ke hulu ke hilir gendong kitab talaqi dengan sheikh. Sekarang mereka ini pula menjadi guru. Dan saya akan mengikuti mereka dari belakang sebagai murid.

Sunday, December 6, 2015


Tahanan politik di Mesir, ahli Ikhwan Muslimin digari tangan mereka walaupun ketika mereka solat. Punyalah mereka takut dengan pejuang Islam sampai begitu rapi sekali kawalan.

Di satu sisi yang lain kerajaan zalim ini menggunakan ulama al-Azhar sebagai penyambut tetamu pelancong sebagai tanda konon-kononnya Islam itu agama yang toleransi.



Tahanan politik di Mesir, ahli Ikhwan Muslimin digari tangan mereka walaupun ketika mereka solat. Punyalah mereka takut dengan pejuang Islam sampai begitu rapi sekali kawalan.

Di satu sisi yang lain kerajaan zalim ini menggunakan ulama al-Azhar sebagai penyambut tetamu pelancong sebagai tanda konon-kononnya Islam itu agama yang toleransi.


Sunday, October 18, 2015

Beberapa tempat Surau PAS malam tadi sepi tiada ustaz mengajar kuliah maghrib. Rasanya tempat anda begitu juga. Ada juga surau panggil ustaz pengganti tapi suasananya tak sama.

Saya terfikir kenapa tiada ustaz nih? Oh baru teringat rupanya ada Himpunan Fastaqim 60K di Kota Bharu. Surau PAS yang biasanya ramai jemaah menjadi lengang kerana ramai yang hadir ke himpunan tersebut.

Sebagai bukti kuat PAS ustaz PAS mestilah hadir ke sana. Yang tak pergi pun ambik peluang sama bercuti satu malam tak payah mengajar.

Fenomenanya seperti sediakala, bilamana ada hhimpunan besar-besaran orang PAS mesti bersemangat. Sayangnya kurang bersemangat untuk memenuhi surau-surau. Yang memenuhi surau-surau PAS hanyalah muka-muka sama.

Ramai yang bersemangat dengan politik kepartian tapi masih kurang untuk memenuhi ruang surau untuk berjemaah dan menuntut ilmu fardhu ain. Usahkan tuntutan ilmu fardhu ain masih rendah bahkan tahap penguasaan membaca al-Quran masih rendah. Nampaknya masih banyak kerja yang perlu digerakkan pihak pimpinan. Lambat lagi nak menang....

Beberapa tempat Surau PAS malam tadi sepi tiada ustaz mengajar kuliah maghrib. Rasanya tempat anda begitu juga. Ada juga surau panggil ustaz pengganti tapi suasananya tak sama.

Saya terfikir kenapa tiada ustaz nih? Oh baru teringat rupanya ada Himpunan Fastaqim 60K di Kota Bharu. Surau PAS yang biasanya ramai jemaah menjadi lengang kerana ramai yang hadir ke himpunan tersebut.

Sebagai bukti kuat PAS ustaz PAS mestilah hadir ke sana. Yang tak pergi pun ambik peluang sama bercuti satu malam tak payah mengajar.

Fenomenanya seperti sediakala, bilamana ada hhimpunan besar-besaran orang PAS mesti bersemangat. Sayangnya kurang bersemangat untuk memenuhi surau-surau. Yang memenuhi surau-surau PAS hanyalah muka-muka sama.

Ramai yang bersemangat dengan politik kepartian tapi masih kurang untuk memenuhi ruang surau untuk berjemaah dan menuntut ilmu fardhu ain. Usahkan tuntutan ilmu fardhu ain masih rendah bahkan tahap penguasaan membaca al-Quran masih rendah. Nampaknya masih banyak kerja yang perlu digerakkan pihak pimpinan. Lambat lagi nak menang....

Saturday, September 19, 2015

KUALA LUMPUR | Silat, salah satu seni mempertahankan diri Melayu, hari ini diiktiraf sebagai seni mempertahankan diri rasmi Malaysia.

Pengiktirafan tersebut diumumkan Perdana Menteri Datuk Najib Tun Razak dalam ucapan rasmi Himpunan Silat Pesaka Merdeka 2015 di Dataran Merdeka, di sini, hari ini.

"Sebagai hadiah, pengiktirafan, dan penghargaan atas kesetiaan  pesilat-pesilat negara ini, hari ini silat diiktiraf sebagai seni mempertahankan diri rasmi negara," kata Najib.

Sumber: Astro Awani

KUALA LUMPUR | Silat, salah satu seni mempertahankan diri Melayu, hari ini diiktiraf sebagai seni mempertahankan diri rasmi Malaysia.

Pengiktirafan tersebut diumumkan Perdana Menteri Datuk Najib Tun Razak dalam ucapan rasmi Himpunan Silat Pesaka Merdeka 2015 di Dataran Merdeka, di sini, hari ini.

"Sebagai hadiah, pengiktirafan, dan penghargaan atas kesetiaan  pesilat-pesilat negara ini, hari ini silat diiktiraf sebagai seni mempertahankan diri rasmi negara," kata Najib.

Sumber: Astro Awani